משרד החקלאות קובע: ייבוא הקנאביס של “סאיקי” מנוגד לנהלים

משרדי הבריאות והחקלאות לא מסכימים על שאלת חוקיות היבוא של קנאביס רפואי מחו"ל למטרות שיווק בישראל. משרד החקלאות טוען כי היבוא שביצעה חברת "סאיקי", הנמצאת בשיתוף פעולה עם "טבע" ו"פיליפ מוריס", נעשה בניגוד לנהלים, בעוד משרד הבריאות טוען כי מדובר בהליך חוקי שמותר מעתה לכל החברות.

בניגוד לקביעת משרד הבריאות שנחשפה אתמול (א’) במגזין קנאביס לפיה מותר וחוקי ייבוא של מוצרי קנאביס רפואי “מוגמרים” בתקן EU-GMP למטרות שיווק למטופלים בישראל, קובע הבוקר (ב’) משרד החקלאות את ההפך בדיוק.

בתגובה לפניית המגזין טוען משרד החקלאות בתשובתו כי החלטת משרד הבריאות להתיר ייבוא שכזה למטרות שיווק הוא מנוגד לנהלים. לטענתם ייבוא שכזה מותר רק למטרות מחקר ובדיקות מעבדה ובכל מקרה דורש רישיון השירותים להגנת הצומח לאחר הליך הסגר קפדני מתאים.

כזכור, בעקבות הודעת חברת “סאיקי” בשבוע שעבר על התחלת שיווק למטופלים של משאף הקנאביס החדש שלה, המכיל קנאביס שיוצר בהולנד, עלתה תמיהה כיצד התיר משרד הבריאות לחברה לשווק קנאביס שאיננו מחזיק בתקני הייצור הישראליים (IMC-GAP ו-IMC-GMP).

עוד תהו בכירים בענף כיצד הכניסה חברת “סאיקי” את הקנאביס לישראל מבלי שקיבלה לכך רישיון מהשירותים להגנת הצומח במשרד החקלאות לצורך ייבוא של חומר צמחי, ללא הליך הסגר קפדני בטרם נכנס למדינה, ולמטרות שיווק ומסחר למטופלים.

בין השאר נטען להעדפה לא הוגנת מצד משרד הבריאות כלפי חברת “סאיקי” בה השקיעה חברת הסיגריות “פיליפ מוריס” כ-100 מיליון ש”ח. כמו כן חברת “טבע” היא המשווקת הבלעדית של המשאף החדש. משרד הבריאות כבר “נתפס” בעבר נותן הטבות לחברת “פיליפ מוריס” ולפיכך העניין מעורר חשש מה.

משרד הבריאות טען בתגובה לפניית מגזין קנאביס כי ייבוא שכזה הוא מותר כעת לכל חברה שתחפוץ בכך, מאחר ולטענתם התקן האירופי מספיק לצורך שיווק המוצרים בישראל גם ללא עמידה בתקנים הישראלים. כמו כן נטען כי מוצר קנאביס “מוגמר” ומיובש אינו עומד בהגדרת “חומר צמחי” ועל כן לא נדרש רישיון השירותים להגנת הצומח במשרד החקלאות, אין צורך בהליך הסגר קפדני, ואין איסור על שיווקו באופן מסחרי.

פנינו למשרד החקלאות על מנת לקבל הבהרה לגבי השאלה מהו בדיוק “חומר צמחי”, כלומר האם מוצר קנאביס “מוגמר” המכיל חומר צמחי מיובש, נחשב ל”חומר צמחי” ולפיכך נדרש רישיון השירותים להגנת הצומח, או שמא מדובר במוצר כמו זעתר מיובש למשל שאינו דורש רישיון זה, לא מחויב בהליך הסגר ומותר למטרות שיווק ומסחר.

בתגובה נוספת לפניית המגזין, ובניגוד להודעת משרד הבריאות, טוען כעת כאמור משרד החקלאות כי הייבוא שביצעה “סאיקי” מבלי לקבל את רישיון השירותים להגנת הצומח ולמטרות שיווק ולא רק למחקר, הוא איננו תקין ונעשה לכאורה בניגוד לנהלים. בהתאם גם כל ייבוא אחר של מוצר קנאביס, גם כאשר מדובר במוצר “מוגמר” ומיובש, הוא אסור בתכלית האיסור אלא למחקר בלבד.

“כל חומר צמחי מיובא חייב לעמוד בדרישות תקנות היבוא, ובכלל זה לקבל רישיון יבוא של משרד החקלאות,” נמסר ממשרד החקלאות. “בנוסף, כל חומר צמחי מיובא נדרש באישור שחרור של משרד החקלאות.”

עוד מסבירים במשרד החקלאות בתגובה לדוגמה שהצגנו כי “עלי זעתר מיובשים נחשבים כחומר צמחי מיובש ומעובד ונדרשים בבדיקה ויזואלית בנמל טרם שחרורם, אך כיוון שמטרת המוצר היא למאכל, אין צורך ברישיון [השירותים להגנת הצומח]”.

לבסוף קובע משרד החקלאות חד-משמעית כי בניגוד לטענות משרד הבריאות “תפרחת קנאביס מיובשת נחשבת כ’חומר צמחי’ ונדרשת בבדיקת משרד החקלאות” וכן מדגיש כי “אין אישור לייבא תפרחות של קנאביס במשלוחים מסחריים, אלא לבדיקות מעבדה בלבד וברישיון”.

“תקנות יבוא אשר פורסמו בשנת 2009 (תוספת שביעית) קובעות כי קנאביס, בצורות מוצר שונות, אסור בייבוא,” נקבע. “ניתן להגיש בקשה לרישיון ייבוא למחקר ופיתוח ובתנאי הסגר מחמירים”.

בתגובה להודעה זו של משרד החקלאות השיבו במשרד הבריאות כי הם עומדים על צדקת טענותיהם וכי הייבוא של “סאיקי” נעשה בהיתר וכי כך גם כל ייבוא אחר של מוצר קנאביס מוגמר ומיובש, גם אם למטרות שיווק.

כלומר נכון להיום משרד הבריאות מתיר ייבוא של מוצרי קנאביס מוגמרים ומיובשים למטרות שיווק למטופלים בישראל, אך משרד החקלאות טוען כי מדובר בעבירה על החוק ובהליך שנעשה בניגוד לנהלים.

עדכונים נוספים בפרשייה זו יפורסמו במגזין בהמשך.

המשך קריאה
Back to top button
x
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר